Knaser parforholdet en smule?

Knaser kommunikationen i en travl hverdag?

En travl hverdag hvor ungerne skal afleveres og hentes, madlavning og lektielæsning med børnene der skal klares, et parforhold som skal passes og plejes. Det er svært at vide hvor man skal begynde, og selvom du ikke har børn er der stadig kun 24 timer i døgnet til at nå de planlagte gøremål. 

Hvordan skal vi kommunikere?

Overskriften lyder lidt voldsom, men er vi ikke enige om at man nogle gange kan føle sig så presset, at det vi kaster ud af munden ikke lige er gennemtænkt. Det kan være din partner rent faktisk modtager dit budskab forkert og den dialog i burde have ikke er særlig effektiv, fordi i taler forbi hinanden. 

De fire gyldne råd

Vi er alle forskellige og det er vores måde at kommunikere på også. Det er lidt at misforstå hinanden i et parforhold, hvor der ikke bliver sat tid af til at tale ud om tingene. Vi har alle forskellige følelser og din partner er måske mere følsom end du tror, eller omvendt. 

Her er fire gyldne råd, som i måske kan prøve at samarbejde om i jeres hverdag. Det er ikke sikkert der er tid til at alle rådene gennemføres på én gang. Men at udføre ét af rådene, er bedre end slet intet foretage sig. 

1. Næste gang du oplever noget uretfærdigt, noget der gør dig vred i dit parforhold og får følelserne frem i dig. Så skriv det ned! skriv dine følelser ned, men også hvordan du håndtere det. Går du i slikskuffen? råber du ad dine børn? Går du en tur? hvilke handlinger foretager du i situationen?

2. Del dine tanker med din partner. Det som du har noteret, er en god idé at fremlægge for din partner. Selvom det kan være grænseoverskridende og meget ærligt, så kan det være din partner bedre forstår hvorfor du handler som du gør, og at i bedre kan tale om tingene løbende. 

3. Husk at pas på dig selv, den måde du ser dig selv på er også den måde din partner ser dig. Den klassiske du kan ikke elske en anden, hvis du ikke elsker dig selv er ikke en kliché. Det er meget vigtigt man står forrest i kampen om at elske sig selv. Tag dig tid til dig selv, tag et langt bad og gå til frisøren. Gør noget der gør dig glad og får en følelse af selvkærlighed frem i dig. 

4. Del oplevelserne med andre. Tal med din partner og fortæl at du elsker ham/hende, men at i måske er nødt til at tage næste skridt og gå til en parterapeut. Det kan måske hjælpe jer i den retning i gerne vil hen, men samtidig også sikre jer en fremtid sammen på længere sigt. 

Hvis i vil booke tid til parterapi, kan i gøre det her:  parterapi københavn

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *